Friday, February 11, 2011

KETINGGIAN TIANG LAMPU

Mendapatkan ketinggian tiang lampu


1.Mendapatkan  ketinggian tiang lampu dengan menggunakan sudut 45 darjah:
                                     



                                       z= 2m

Tan 45 darjah = 1                                                                                            

                                                       

Y= 1.53                                                        
X= 2 tan Q                                                  
   = 2 tan 45                                                  
   = 2m                                                          
                                                                         
X + y= 3.53m                                                    
                       




2.Mencari tinggi tiang lampu dengan meletakkan benda pada aras mata sehingga menutupi puncak tiang lampu tersebut.






Berikut merupakan perjalanan/ gambaran aktiviti  kami:


peralatan yang digunakan seperti pensil, gam, jangka lukis, gunting, paku tekan, pen, pembaris, dan kotak.


sudut 45 darjah dah hampir siap


mendapatkan ketinggian tiang lampu dengan menggunakan sudut 45 darjah dan mendapatkan jarak antara seseorang individu dengan tiang lampu.


mendapatkan ketinggian 


mendapatkan jarak antara seseorang individu dengan tiang lampu dengan meletakkan pen pada aras mata sehingga menutupi puncak ketinggian tiang lampu.


menggunakan pembaris untuk mendapatkan ukuran jarak.


mendapatkan ukuran panjang pen dan jarak antara individu dengan pen.


mencatat semua maklumat/ dapatan yang diperoleh.


setelah selesai mendapatkan setiap ukuran yang diperlukan, perbincangan didalam kelas dilakukan untuk mendapatkan jawapan ketinggian tiang lampu tersebut.


Ahli dalam kumpulan:

dari kanan, Chandra Roshini A/P Suppiah, Ardianfasly Bin Inggu, Lowoyon Elod Jiviol, Mohd Ezam Bin Rasinin, dan Roslin A/P Pelveandararaj.


















   

      

                                             
                       

No comments:

Post a Comment